Особистісно орієнтоване навчання

Технології особистісно орієнтованого навчання



Вища освіта України існує, функціонує, розвивається в оточенні національних систем освіти Польщі, Німеччини, Росії, Франції та інших європейських країн. Втім, варто зауважити, значний науковий та практичний інтерес представляє система освіти США. Сучасна система освіти США, яка склалася під впливом історичних, економічних та соціальних чинників, характеризується низкою особливостей, що відрізняють її від західноєвропейських стандартів. Сотні наукових джерел висвітлюють систему вищої освіти США як «найдемократичнішу», «відкриту для всіх бажаючих», «таку яка забезпечує справжню рівність освітніх можливостей». 

Характеризуючи підготовку учнів у США, варто звернути увагу на своєрідність американської вищої школи, яка полягає в її багаторівневості та розгалуженості, поділу вищих навчальних закладів на державні та приватні, їх відмінності за якістю та кількістю студентів, наявності систем залікових одиниць, особливостях роботи професорськовикладацького складу. 
На сьогодні США та більше частина країн Європи використовує таку форму навчання як "Дальтон-план". Ця система грунтується на забезпечення кожного учня можливості працювати індивідуально, згідно зі своїм темпом. ЗХагаольного плану, розкладу немає, колективна робота проводиться протягом годин, решту часу учні опановують матеріал самостійно, звітуючи про виконання викладача. Впроваджений такий план навчання був ще в 1905 році, і , звичайно, до цього часу змінився.
У сучасній американській школі навчально-виховний процес відбувається за допомогою різних форм - лекція, семінарські та факультативні заняття, навчальні екскурсії, практикуми, співбесіди, консультації. 
Реалізація у старшій школі профільного навчання з особистісною орієнтацією освіти, коли суб'єктом навчальної діяльності стає не лише вчитель, а й учень, потребує широкомасштабного пошуку нових технологій. Гловне завдання школи - допомагати учневі визначитися зі своїми здібностями, інтересами і можливостями. 
Сучасним ефективним методом навчання в старшій школі США є індиівдуальні проекти на різноманітну тематику на вибір учня. Метод проектів-це завдання, які змушують учнів самостійно інтегрувати матеріал і представити певний проект вирішення якоїсь проблеми. 


На відео представлений урок англійської мови в одній із шкіл США. Одразу видно, що викладач не змушує учнів відповідати на поставлені питання так би мовити "насильно". Якщо учень не бажає відповідати, або йому важко відповідати на групу - вчитель не загострює на цьому уваги. Тобто бачимо індивідуальний підхід до кожного. Клас поділений на дві групи , що сидять окремо одна від одної, стає зврозуміло, що перша група - більш активні, більше відповідають, ставлять питання і мало записують, а друга група - більше слухають, пишуть, гортають методички. Тож і завдання у викладача для двох груп різне: для першої (активної) - усне висловлювання, для другої - письмове тлумачення понять. Також ми бачимо , що на столах в кожного учня є напої та їжа, вони в будь який момент можуть цим скористатися. 

Фрагмент уроку із застосуванням технології особистісно орієнтованого начання

Тема: Просте ускладнене речення
Мета: актуалізувати знання учнів про просте ускладнене речення,  удосконалювати вміння визначати певні синтаксичні конструкції, акцентуючи увагу на проблемних питаннях ЗНО; розвивати культуру мовлення,  творчі здібності учнів, логічне та образне мислення; виховувати повагу до української мови, любов до малої батьківщини.
Обладнання:  мультимедійний проектор + екран,  блок-схема, картки,  підручник.
Тип уроку: комбінований
ХІД УРОКУ
ІІІ. Застосування нових знань
Робота з картками (розділити клас на три групи)
Картка 1. 
Розстановка розділових знаків у тексті «Пісня про рушник» Андрія Малишка + взаємоперевірка 

                           Пісня про рушник
     Р..дна мати моя ти ночей (не)доспала
     І в..дила мене у поля край села
     І в д.рогу далеку ти мене на зорі проводжала
     І рушник вишиваний на щастя дала.
Хай на ньому цвіте росяниста дорі..ка
І з..лені луги, й солов..їні гаї
І твоя (не)зрадлива материнс..ка ласкава усмішка
І засмучен.. очі хороші твої.
  Я віз.му той рушник простелю наче долю
  В тихім шелесті трав в щ..бетанн/ні  дібров.
  І на тім рушнич..кові  ож..ве все знайоме до болю
  І дитинство й розлука і вірна любов.)

1.                        Трансформація речення
Любов до Батьківщини починається з любові до рідної домівки. 
Ускладнити речення:
1.       Поширеним звертанням
2.       Однорідними членами
3.       Відокремленою обставиною
4.       Відокремленим означенням
5.       Вставним словом
6.       Вставним реченням
      
Картка 3.
Творча робота: відновлення тексту (в 1 абзаці вставити ускладнюючі конструкції, в 2 абзаці – відновити текст за поданими опорними словами
Моя така маленька Батьківщина
Ти – не місто-герой, ти – не перша і навіть не друга столиця України, і згадують тебе останнім часом тільки у військових хроніках та стрічках нових із зони АТО. Та ти – моя Батьківщина. На твоїх стежках я,  ………… ………. і …………………, зробив перші кроки, ………………….. ;  на фоні твоїх будинків я вперше побачив небо, ….. ……………………
…………………………………………………………………………….  .
Я люблю тебе, моє село.
Я люблю тебе, по-перше, за те, що …………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 
По-друге, ……………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. .
 Крім того, ………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………….………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………….. .
Отже (безумовно \ безперечно \ без сумніву \ дійсно),  ………………………………………………………………………………………………………………………. …………………………………………….. .
Ти ж моя частинка, ти ж мій дім.
Моя маленька, непомітна на карті світу батьківщина.

 Такого виду завдання дають змогу вчителю активізувати всіх учнів класу, до того ж з підходом до кожного окремо, виходячи з індивідуальних особливостей. Групи формуються за рівнем підготовки учнів, за особивостями творчого підходу до завдань. Такі картки допомогають оцінити кожного учня об'єктивно, адже звертається увага на його індивідльні особливості. 

Комментарии